‘Assajos sobre ‘lo cutre’. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch’ reuneix accions, objectes, textos i documents que compilen el seu pensament crític i transgressor
La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, i els comissaris Alejandro Simón, Joaquín Vázquez i Mar Villaespesa han presentat hui als mitjans la mostra ‘Assajos sobre ‘lo cutre’. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch’ que repassa la trajectòria com a creador, poeta i activista d’aquest autor d’orígens valencians.
“Miguel Benlloch va ser moltes coses: ‘perfomancero’ i poeta, pacifista, ecologista, artista de carnestoltes, xarrador de la disfressa, ‘queer’ abans del fenomen ‘queer’, ‘crip’ abans del fenomen ‘crip’, insubmís, anticapitalista, antifranquista, anti OTAN…”, ha explicat la directora Nuria Enguita. Però abans que res és un artista que “va començar a treballar des de la militància política antifranquista en la dècada dels setanta, una condició política que mantindrà en qualsevol de les seues pràctiques artístiques al llarg de tota la seua trajectòria”.
L’exposició reuneix a la galeria 3 de l’IVAM una selecció àmplia del treball de Miguel Benlloch procedent del seu arxiu, que també es pot consultar a la sala: accions, objectes, textos i documents.
Nuria Enguita ha destacat que “la mostra és un repàs a aquelles maneres de fer, sempre col·lectives, d’aquest creador, poeta i activista nascut a Granada de pares valencians, que ha posat en el centre el debat i el qüestionament de les categories binàries i heterocentrades”. Un pensament “des del cos i l’escriptura” que ofereix una mirada crítica primerenca a la identitat i no sols sobre tot el que té a veure amb la sexualitat.
Com ha explicat la directora del museu, el títol de l’exposició, ‘Assajos sobre ‘lo cutre’’, “es refereix a un moment en què la militància política comença a assajar amb el cos i la veu, i a convertir ‘lo cutre’ en una eina dissident de la norma i de desobediència a la forma”.
En referència a aquest concepte, Alejandro Simón ha subratllat que “‘lo cutre’ acompanya tot el treball de Miguel Benlloch i opera des de la resistència”. És un terme “que entra en conflicte amb la normativitat alhora que visibilitza la precarietat de la terminologia de la diferenciació sexual i catalogació de gènere, i ho fa des de la condicions materials i de producció que visualitza en les seues propostes”.
Sobre l’exposició ha assenyalat que “para atenció a l’escriptura de Miguel Benlloch i, en aquest sentit, una de les peces que inicia aquest plantejament és ‘SIDA DA’, una de les primeres vegades que es visualitza la pandèmia del VIH a l’Estat espanyol”.
El catàleg que acompanya la mostra també es fa càrrec dels seus textos, que “apareixen de formes diferents: des de poesia o escolta musical fins a una conjugació amb el cos, des d’un pregó de Setmana Santa a l’activisme polític que desenvolupa”, afig Alejandro Simón.
La publicació inclou textos de Miguel Benlloch, dels comissaris i de tres autors: M. José Belbel, Paula Pérez-Rodríguez i José Luis Ortiz Nuevo. A més, incorpora intervencions dels artistes inclosos en l’exposició que posen en relació els seus treballs amb els de Miguel Benlloch.
“‘Otrosyyo’ és una d’aquestes formes que apareixen en l’arxiu de Benlloch”, ha continuat Alejandro Simón, “en el qual trobem un enorme entramat de col·laboracions, part fonamental d’aquest arxiu i de la seua pròpia manera de pensar i escriure, sempre des de la col·lectivitat. Des d’aquesta manera de fer el seu treball i d’estar al món s’han fet cinc noves col·laboracions amb amistats i noves amistats per a llegir l’arxiu. D’una manera o una altra estan en diàleg des d’escriptura, veu i cos amb el llegat que Benlloch ens deixa”.
Sobre aquestes col·laboracions, Nuria Enguita ha comentat que l’IVAM “vol ser casa col·lectiva, lloc de trobada i conversació; i per això els materials de l’arxiu s’activen, mitjançant el treball d’altres artistes que han creat obres ‘ex professo’ en diàleg amb les de Miguel Benlloch. Són Equipo re, Julio Jara, Guille Mongan, Álvaro Romero, María Salgado i Fran MM Cabeza de Vaca; persones que el van conéixer o que es van veure fascinades quan van conéixer el seu treball”.
La mostra, que s’emmarca en la línia de l’IVAM de presentar projectes crítics que analitzen des de les pràctiques estètiques les diferents exclusions en el museu, s’inaugura demà dijous 11 de novembre a les 20 h amb la ‘performance’ ‘Sueño contigo’ de Julio Jara. I divendres a partir de les 19.00 h es presenten dues ‘performances’ més a càrrec del flamencòleg José Luis Ortiz Nuevo i del ‘cantaor’ Álvaro Romero. Al gener s’ha organitzat un taller, coordinat per Alejandro Simón, a partir del qual l’exposició s’ampliarà a la sala de la biblioteca.